Nog even en de champagne kan ontkurkt worden en er staat weer een nieuw jaar vol mogelijkheden voor de deur! Het afgelopen jaar stond in het teken van mogelijkheden na twee jaar met veel beperkingen. Die focus op mogelijkheden is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van bedrijven en organisaties. Des te meer reden om daar ook komend jaar aandacht aan te besteden! Er zijn tal van vraagstukken waar bedrijven mee worstelen, van een tekort aan personeel tot het positioneren van het merk of product in de markt. Vaak zijn dit vraagstukken die veel tijd en energie kosten om aan te pakken en vaak wordt een toch best wel voor de hand liggende oplossing vergeten: events! Hoe een event een oplossing voor zulke vraagstukken is en hoe je daarmee kansen creëert lees je in dit artikel!
HOE CREËERT EEN EVENT DAN KANSEN?
Het event zelf creëert natuurlijk geen kansen. Dat doet jouw organisatie door zowel aan het event als aan het traject van het event invulling te geven! Wij durven wel te stellen dat een event met de juiste invulling de meest effectieve manier is om jouw doelen te behalen. Het is daarbij belangrijk dat alle doelgroepen en doelstellingen in kaart zijn gebracht vóórdat er begonnen wordt met het geven van invulling aan het event. Daarnaast is deze invulling nog veel effectiever wanneer er volgens het zeven-contactmomenten-principe wordt gewerkt. Uit ervaring weten we dat gewenst gedrag zich pas voordoet wanneer de doelgroep minimaal zeven keer in contact is geweest met de boodschap die jij als bedrijf wil uitdragen. Tot slot is het ook belangrijk dat de juiste middelen en communicatiekanalen worden ingezet in de periode voor, tijdens en na het evenement.
WAAROM EEN DOELGROEP EN DOELSTELLING BEPALEN VOOR EEN EVENT?
We trappen even een open deur in, vaak komt jouw doelgroep en doelstelling voort uit een vraagstuk of probleem waar jouw bedrijf of organisatie (al langere tijd) tegenaan loopt. Deze vraagstukken hebben meestal een aantal eigenschappen gemeen: ze zijn moeilijk te beantwoorden, ze kosten veel tijd en ze kosten veel geld. De bedrijven die worstelen met dergelijke vraagstukken hebben vaak ook een aantal eigenschappen gemeen: ze mijden de moeilijk te beantwoorden vragen, want, ze maken er geen tijd voor en ze geven het geld er niet aan uit! Logisch, zou je zeggen: als een vraagstuk zoveel vraagt van je bedrijf kunnen de beschikbare middelen beter besteed worden aan kleinere vraagstukken die sneller en eenvoudiger te beantwoorden zijn... toch? Maar is dat wel zo logisch?
Waarom zou jouw bedrijf dit vraagstuk alleen moeten aanpakken en kost het aanpakken van zo'n vraagstuk wel écht geld? Men is zich vaak niet bewust van de mogelijkheden en de effectiviteit van een event. Pak moeilijke of tijdrovende klussen samen met een partner aan! Voor het vinden van nieuwe medewerkers betaal je immers ook veel geld aan een recruiter of uitzendbureau, voor marketingvraagstukken betaal je je scheel aan het adviesbureau en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zulke samenwerkingen leveren uiteindelijk ook veel waardevols op, bijvoorbeeld nieuwe werknemers of meer kennis onder jouw marketeers.
Live communicatie is de meest effectieve en veilige methode om doelgroepen te bereiken en een boodschap zonder ruis over te brengen. Daarnaast kan er op een event een onuitwisbare herinnering worden gecreëerd die altijd verbonden blijft aan jouw organisatie. Deze twee factoren maken een event inzetbaar voor praktisch elk vraagstuk (dus ook voor het vinden van werknemers of marketingvraagstukken).
HOE KAN EEN EVENT ZO EFFECTIEF ZIJN?
Een traject in aanloop naar en na afloop van het event dat volledig is ingericht op jouw doelgroepen zorgt ervoor dat iedereen die op het evenement komt klaar is voor een unieke ervaring. Als de bezoekers eenmaal zijn gearriveerd is het zaak dat je niet alleen aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet, maar dat je deze ook overtreft, daarmee maak je maximale impact en kun je in één klap je vraagstuk oplossen.
Hoe je dit doet is sterk afhankelijk van je doelgroepen en de boodschap die je uit wilt dragen. Wil je bijvoorbeeld van jouw imago als grote, grijze en saaie megaproducent van een specifiek product af? Dan is het belangrijk dat je een spetterend event organiseert vol verrassingen en nieuwe inzichten aan de hand van video en sprekers. Maar wil je juist serieuzer worden genomen door (potentiële) partners? Dan is het juist zaak dat je jouw expertise en vaardigheden een groots podium geeft op het evenement. Daarbij komt dat je deze boodschappen op tal van manieren kracht bij kan zetten met muziek, licht, geluid en entertainers. De juiste mix bepaal jij, het is immers jouw bedrijf.
WELKE VRAAGSTUKKEN KUN JE OPLOSSEN MET EVENTS?
Bedoel je: 'Welke vraagstukken kun je NIET oplossen?'. Je kunt natuurlijk het verleden van jouw bedrijf niet veranderen, maar dat is ook niet de insteek van een evenement. We willen een gedragsverandering bij jouw doelgroep teweeg brengen zonder compromissen en zonder de historie van jouw bedrijf of organisatie te vergeten. Met een zakelijk event los je vraagstukken op die zowel op lange als korte termijn resultaat opleveren.
Bedrijfsfeesten zorgen voor gelukkige en productievere medewerkers, wervingsevents leveren in no-time nieuwe werknemers op, relatie events zorgen voor nieuwe en sterkere zakelijke relaties en open dagen kunnen ingezet worden om jouw bedrijf toegankelijker te maken voor allerlei verschillende doelgroepen, waaronder bijvoorbeeld studenten en met product- of merklanceringen creëer je een podium voor jouw product of merk en zorg je voor bekendheid. Dit zijn allemaal voorbeelden van resultaten die meetbaar te behalen zijn met events.
Door het traject goed voor te bereiden en in te richten kunnen de meetmomenten en de indicatoren worden bepaald waaraan het resultaat is af te leiden. Dat kan nog een hele lastige klus zijn, maar gelukkig is er dan die partner met wie jij de samenwerking aan kunt gaan om ook in 2023 op een onvergetelijke en effectieve manier mooie resultaten te boeken!