Je wilt nieuwe medewerkers werven voor je bedrijf of organisatie en dit lijkt maar niet te lukken. Het tekort aan mensen met de juiste vaardigheden is al een probleem, ze behouden zorgt voor de volgende uitdaging. Goede employer branding zorgt ervoor dat je nieuwe medewerkers kunt vinden, maar ook bestaand personeel weet te behouden. Jouw branding valt en staat met een goede basis. Deze goede basis omvat een aantal kernelementen die noodzakelijk te zijn om medewerkers aan te trekken en om ze te behouden. Dit zijn onder andere: salaris, secundaire voorwaarden, veiligheid op het werk, werksfeer en doorgroeimogelijkheden. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden die events bieden om (bijna) alle elementen van jouw employer branding verder te versterken!
EVENTS & EMPLOYER BRANDING, HOE WERKT DAT?
Laten we beginnen door te zeggen dat events geen wonderen kunnen verrichten, maar dat ze absoluut wel een hele belangrijke bijdrage kunnen leveren aan jouw employer branding.
Tijdens een evenement ben je namelijk in fysiek contact met jouw doelgroep en kun je (bijna) alles aangrijpen om jouw boodschap bij hen op de meest effectieve manier over te brengen.
Jouw doelgroep kan in één klap kennismaken met jouw bedrijf, werkomgeving, de medewerkers en je kunt het moment aangrijpen om de cultuur en identiteit van jouw bedrijf kenbaar te maken aan je doelgroep. Op deze manier kun je een gevoel creëren bij jouw bedrijf dat via een kennismakingsgesprek of online meeting nooit over te brengen is. Bovendien kun je van de gelegenheid gebruik maken om zowel potentiële als huidige werknemers te benaderen en ook direct aan jouw employer branding te werken ten opzichte van je eigen medewerkers.
HET BEGINT ALLEMAAL INTERN
Employer branding is geen doel op zich, maar wanneer het goed wordt ingevuld is het wel een tool die je in staat stelt om huidige medewerkers te binden, boeien en te betrekken bij jouw bedrijfsvoering. Daarnaast vereenvoudigd het de werving van potentiële medewerkers.
Veel organisaties denken, onterecht, dat employer branding vooral draait om externe communicatie waarin de boodschap wordt overgebracht dat de organisatie een goede werkgever is, maar het gaat er bij employer branding vooral om dat je daadwerkelijk een goede werkgever bent, voor zowel de huidige als toekomstige medewerkers.
Het is van cruciaal belang dat de externe boodschap aansluit bij de interne situatie. Zorg dus dat het evenement ook daadwerkelijk betrekking heeft op jouw organisatie, wanneer je het mooier probeert te maken dan het is creëer je (op termijn) juist een averechtse reactie.
Om een evenement te organiseren om jouw employer branding te stimuleren is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met twee belangrijke elementen. Er moet sprake zijn van een duidelijke definieerbare interne cultuur en de positionering van het bedrijf als (onderscheidende) werkgever is duidelijk. Als hiervan sprake is kan door middel van evenementen verder worden gebouwd aan jouw employer branding!
MAAK VAN JOUW MEDEWERKERS FANS & AMBASSADEURS!
Als de basis goed is, hebben jouw medewerkers niet veel nodig om ambassadeur te worden van jouw organisatie! Met ambassadeurs bedoelen we dat jouw medewerkers niet alleen fan zijn van jouw organisatie, maar ook een uithangbord worden van jouw bedrijf. Ze benaderen actief (een deel van) jouw doelgroep en delen de cultuur en hun passie voor jouw organisatie! Dit is natuurlijk een geweldige vorm van employer branding en erg overtuigend voor potentiële werknemers.
Daarnaast zijn deze ambassadeurs niet alleen een mooi uithangbord, ze zijn ook een fantastisch voorbeeld van sociale bewijskracht. Dit is slechts één van de wellicht bekende overtuigingsprincipes van Cialdini. Hieronder lichten we kort toe hoe je de andere principes ook in kunt zetten.
Te beginnen met schaarste. Ondanks het feit dat er meer openstaande vacatures zijn dan werkzoekenden kan er toch sprake van schaarste zijn, een baan bij de grootste organisatie in de branche kan erg gewild zijn, maak gebruik van de kwaliteiten van jouw organisatie om de schaarste aan te tonen.
Wederkerigheid, bied de medewerker veel mogelijkheden om te groeien, coaching en steun ze als het even wat minder gaat. Medewerkers zijn dan veel sneller geneigd om iets terug te doen voor jouw bedrijf.
Autoriteit, hierbij is het belangrijk dat jouw bedrijf of organisatie geloofwaardig is, dit kun je bijvoorbeeld stimuleren met certificaten als 'werkgever van het jaar' of door medewerkers de mogelijkheid te bieden om met de beste gereedschappen en (online) tools te werken.
Commitment & consistentie, maak van het wervingsproces geen ellelange en ingewikkelde reis maar pak het stapsgewijs aan. Mensen maken immers graag af waar ze aan begonnen zijn. Door de drempel te verlagen met een stapsgewijze aanpak is de kans groter dat potentiële medewerkers eraan beginnen en wordt de kans automatisch ook groter dat ze het afmaken.
Sympathie, je bent eerder geneigd iets te doen voor een bedrijf of organisatie waar je een gevoel van sympathie voor hebt. Laat daarom (eerlijk) zien op welke wijze jij goed voor je medewerkers zorgt en hen waardering geeft voor hun inzet.
Eenheid is het laatste, maar zeker niet minst belangrijke principe. Mensen willen graag ergens bij horen. Wanneer jouw organisatie een sterke cultuur heeft en bekend staat om leuke uitjes is de kans groter dat medewerkers graag deel willen zijn van jouw organisatie. Ook autoriteit is hier nauw aan verwant want de meeste mensen willen natuurlijk liever voor een bedrijf werken dat zich heeft bewezen in de branche!
GOED WERKGEVERSCHAP IS DE SLEUTEL
Zoals we aan het begin van dit artikel al schreven is het belangrijk dat de basis goed is, alleen op deze manier kun je het maximale uit de principes van Cialdini en jouw employer branding strategie halen.
Om er nóg meer uit te halen kun je events inzetten. Met branding- en/of wervingsevents komt jouw doelgroep persoonlijk in contact met jouw bedrijf en zien zij direct of de basis van jouw bedrijf goed is. Daarnaast is een event uitermate geschikt om (bijna) alle principes van Cialdini uit jouw employer branding strategie in te zetten.
Bij een event kan worden ingespeeld op sociale bewijskracht, medewerkers aan het woord kunnen persoonlijk hun passie delen met je doelgroep.
Wederkerigheid wordt onder andere ingezet door de bezoeker persoonlijke aandacht, een passend programma en een bedankje voor de komst te geven.
Autoriteit kan worden gecreëerd doordat de kennis en kunde van jouw organisatie op een event een podium krijgt. Commitment & consistentie wordt gecreëerd doordat het event de eerste stap in het sollicitatieproces is.
Sympathie wordt opgewekt door het gave event zelf. Je laat dan ook zien een fantastische werkgever te zijn!
Tot slot wordt ingespeeld op eenheid doordat mensen graag bij zo'n bedrijf willen horen dat zulke vette events organiseert en zulke gepassioneerde werknemers heeft!