WAT ZIJN TRENDS & ONTWIKKELINGEN IN DE EVENTBRANCHE?

WAT ZIJN TRENDS & ONTWIKKELINGEN IN DE EVENTBRANCHE?

Blog

Geplaatst op Monday 14 November

WAT HIELD EN HOUDT DE BRANCHE BEZIG?

Het jaar 2022 loopt op zijn eind en in de eventbranche is de grootste drukte achter de rug. Het perfecte moment om terug te kijken op het afgelopen jaar en op wat er te komen staat in 2023! Onze experts en specialisten zetten elk hun kennis en kunde in om van elk evenement een succes te maken. In een snel veranderende sector als de eventwereld is het een uitdaging an sich om de laatste trends en ontwikkelingen in de gaten te houden en op waarde in te schatten. Phillip, Manager Business Events bij Event Creators hebben wij in een vragenvuur het hemd van het lijf gevraagd. In dit artikel lees je alles over zijn blik op het afgelopen jaar en wat hij van de toekomst verwacht.

FIJN DAT JE TIJD KON MAKEN OM JOUW KIJK OP DE EVENTBRANCHE MET ONS TE DELEN! HOE KIJK JE TERUG OP HET AFGELOPEN JAAR?

Het afgelopen jaar was eindelijk weer een jaar zoals we het graag zien, na twee moeilijke jaren hebben we als team een ongekende prestatie neergezet en hebben we ons weer volop bezig kunnen houden met hetgeen waar we als bedrijf voor staan: het neerzetten van evenementen met impact. Veel bedrijven hadden wat in te halen en dat was terug te zien in het enthousiasme voor, tijdens en na de events. We hebben veel spectaculaire evenementen mogen verzorgen dit jaar en dat geeft mij, maar ook het team enorm veel energie en veel vertrouwen richting de toekomst.

JE BENT SINDS FEBRUARI MANAGER BUSINESS EVENTS, HOE BEVALT DIE ROL JE?

Het is een mooie uitdaging dat ik met dit ambitieuze team zoveel gave evenementen mag organiseren. We hebben een fantastische basis gelegd om verder te groeien en nog meer te gekke evenementen te kunnen realiseren. Ik haal veel energie uit mijn functie en leer zelf iedere dag weer nieuwe zaken door de nauwe samenwerking met collega’s. De samenwerking met onze klanten is iedere keer weer een proces waarin zoveel creativiteit, enthousiasme en innovatie zit. Ik kom zelf vanuit de B2B waarbij het veel meer inkoop-verkoop gerelateerd was. Bij Event Creators zijn we iedere dag bezig met het blij maken van klanten door letterlijk een feestje te bouwen. Van start project tot aan de afronding. Maar wat we daarbij van groot belang vinden is dat de events ook daadwerkelijk rendement opleveren. Wij willen niet alleen een leuk feest organiseren, maar samen met onze klanten o.b.v. vooraf bepaalde doelstellingen werken aan een duidelijke ROI. We merken dat we daar goed op beoordeeld worden en dit een steeds belangrijkere USP wordt.

WELK EVENT VAN AFGELOPEN JAAR VOND JE HET GAAFST?

Als ik écht moet kiezen dan ga ik voor Thales. Dit evenement werd georganiseerd in het kader van het 100-jarig bestaan. Voor Thales hebben we dan ook een traject van een volledig jaar ingericht waarin meerdere evenementen werden georganiseerd voor verschillende doelgroepen. Hierin kwam heel duidelijk naar voren hoe wij als evenementenbureau van begin tot eind alles organiseren, faciliteren en tot een succesvol einde brengen. Naast de evenementen hebben we ook een app ontwikkeld voor de medewerkers waarin de teams konden deelnemen aan opdrachten om een fictieve oceaan schoon te maken het kader van The Ocean Cleanup. Het was gaaf om te zien wat ons team heeft opgezet en waar het toe in staat is. We hebben hier nogmaals aangetoond dat evenementen een groot en waardevol onderdeel vormen van campagnes om rendement te creëren.

WAT VALT JOU OP BINNEN DE BRANCHE MOMENTEEL?

Verbinding is een vaak terugkerende term. Door de afgelopen twee jaar willen mensen juist weer heel graag écht samen zijn. Ook bedrijven zijn daardoor de waarde van samenzijn meer gaan inzien. Hierdoor zoeken zij ook intensiever naar manieren om medewerkers te vinden, maar vooral te binden nadat zij binnen zijn gekomen. Daarnaast zijn de medewerkers zelf erg blij om weer iets te kunnen vieren. Bedrijven willen daar op bouwen.

IS DIT EEN KORTE TERMIJN TREND OF EEN ONTWIKKELING OP LANGE TERMIJN?

Absoluut een lange termijn trend, één van de resultaten van Corona is geweest dat mensen veel meer thuis zijn gaan werken en daardoor minder fysiek samen zijn. Daardoor zal het verlangen om regelmatig écht samen te zijn blijven en daarin kunnen evenementen een hele belangrijke rol spelen. Hybride en online evenementen zoals we die de afgelopen twee jaar veelvuldig hebben georganiseerd zullen ook zeker niet meer verdwijnen maar zullen wel een ondersteunende functie gaan bekleden. Ondersteunend aan een fysiek evenement behalen zij doorgaans ook een hoger rendement.

WELKE GUNSTIGE ONTWIKKELINGEN ZIE JE NOG MEER?

Het lijkt er echt op dat de herfstpiek qua coronabesmettingen al op zijn retour is. Ik verwacht dat we daardoor ook echt niet meer in zulke benarde situaties als de afgelopen twee jaar terecht komen. Dat betekent dat wij als evenementenbureau ook met meer zekerheid kunnen werken en weer met een lange termijnvisie kunnen gaan werken. De stabiliteit in de branche neemt toe en dat maakt het ook weer interessanter voor werknemers om aan de slag te gaan in onze sector. Daarnaast krijg je bij een evenementenbureau te maken met veel verschillende professionals. De werkomgeving is dan ook erg leerzaam, gevarieerd en uitdagend.

ZIE JE OOK MINDER GUNSTIGE ONTWIKKELINGEN?

Door toenemende inflatie en hoger wordende kosten zullen bedrijven veel kritischer gaan kijken naar hun uitgaven. Dat zal soms betekenen dat bedrijven het organiseren van evenementen als minder vanzelfsprekend zien. Het is daarom aan ons als sector om aan te tonen dat een goed evenement juist rendement oplevert. Wij zijn een creatief bureau, dat ongeacht de situatie in de markt, ook weer kansen ziet. Ongeacht de situatie in de wereld.

WAT VERWACHT JE VAN DE TOEKOMST VAN DE BRANCHE?

De grootste hype na corona is langzaam gaan liggen en als gevolg daarvan zal de branche verder gaan normaliseren. Op die stabiliteit kunnen wij als eventbureau maar ook de gehele eventbranche bouwen. Bedrijven hebben immers ook minder om in te halen. Daarnaast verwacht ik dat de belangrijkste periode nog steeds in de zomermaanden zal liggen voor evenementen. Evenementen worden natuurlijk vaak (gedeeltelijk) buiten georganiseerd waardoor men vaak afhankelijk is van de weersomstandigheden.

WAT HOOP JE MET DIT TEAM TE REALISEREN VOLGEND JAAR?

We hebben dit jaar weer een hele goede basis gelegd als team en ik hoop dat we daar volgend jaar verder op kunnen bouwen. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar met onze unieke en succesvolle methode 'OnTrack' voor veel bedrijven meetbaar succes kunnen creëren. Een innovatie en ontwikkeling die we dit jaar echt hebben ingezet. Als team geloven wij in de kracht van die methode en hebben wij al heel vaak mogen zien hoe bedrijven mooie resultaten hebben behaald met dit model. Of het nu gaat om het vinden van nieuwe werknemers, versterken van zakelijke relaties of het in de markt zetten van een product. Dit jaar hebben we samen met partner MADtv een volledig professionele tv-studio, podcastruimte en green screen ingericht. Dat maakt dat wij online en hybride events op ieder moment volledig zelf kunnen opzetten en organiseren. Of het nu regionaal, landelijk of wereldwijd is, wij kunnen diverse doelgroepen online met elkaar verbinden. Live en on-demand.  Het belangrijkste voordeel hiervan is dat wij 

WIL JE ALS AFSLUITER NOG IETS ZEGGEN?

Als ik kijk naar waar we vandaan zijn gekomen en wat we dit jaar hebben gepresteerd geeft me dat een enorm trots gevoel. We hebben het afgelopen jaar een aantal super grote en gave evenementen mogen organiseren voor grote klanten door het hele land. Als team hebben we de resultaten behaald die zowel wij als onze klanten op het oog hadden en dat geeft een kick. De strategische keuzes die we de afgelopen moeilijke periode hebben genomen zijn een goede zet gebleken en hebben de basis gevormd waarop wij kunnen maar ook willen bouwen. Al met al kijk ik vol trots terug en vol goede moed vooruit naar een nieuw jaar vol onvergetelijke events!

brochure Event Creators


Informatie over onze aanpak en de mogelijkheden delen we graag! Vragen over ons bedrijf of benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

🕻 085-1053333 [email protected]

Bedankt! Hieronder kun je jouw brochure downloaden! Voel je vrij om contact met ons op te nemen na het bekijken van de brochure.